Foam roller är ett träningsredskap som har blivit mer och mer populärt de senaste åren. Om du lider av problem med ont i rygg, nacke eller någon annan kroppsdel eller känner dig stel och spänd i musklerna, då kan en foam roller göra underverk för din kropp. En foam roller är en slags rulle som du använder till självmassage. Den hjälper dig att både stretcha ut musklerna och släppa på spänningar i kroppen.

Casall Tube Roll: ✅ Bästa val

Casall Tube Roll

  • Bästa val av GardenHome.se 

Casall är kända för att erbjuda bra kvalitetsprodukter till överkomliga priser och deras Tube Roll är inget undantag. Casall Tube Roll är en hård skumrulle som har en räfflad yta vilket ger en riktigt djupgående massage. Den har en kompakt konstruktion med så kallade triggers, piggar som sticker upp, vilket gör den väldigt effektiv och gör att du verkligen kan komma åt att stimulera dina muskler på djupet.

Den skumgummibelagda ytan gör rullen lagom mjuk samtidigt som den inte tappar formen eftersom insidan av rullen består av hård plast.

Tube Roll är perfekt att använda både vid uppvärmning inför träning och som återhämtning efter träningen. 

Med den här foam rollern känner man att man verkligen kommer åt rätt punkter tack vare dess triggers och man kan mjuka upp kroppen ordentligt vid behov. För dig som ägnar dig åt högintensiv träning och är ute efter riktigt djupgående massage så är detta rullen för dig!

Egenskaper:

  • Kraftfulla triggers
  • Djupgående massage
  • Hållbar konstruktion
  • Skumgummibelagd yta
  • Optimal i kombination med högintensiv träning

Hyperice Vyper: ✅ Bästa Premium

Hyperice Vyper

  • Bästa premium av GardenHome.se 

Hyperice är ett amerikanskt företag som utvecklar träningsredskap som hjälper musklerna att återhämta sig. Det här är ingen vanlig roam roller utan en riktig premiumprodukt i form av världens mest kraftfulla vibrerande foam roller. Den har vunnit ett flertal utmärkelser och används av såväl vardagsmotionärer som atleter över hela världen. 

Oavsett om du vill kunna värma upp inför träningen på ett bra sätt eller ha ett sätt att hjälpa kroppen för snabb återhämtning efter träningen så är det här ett redskap i toppklass som hjälper dig att stretcha ut och mjuka upp din kropp riktigt effektivt.

Hyperice Vyper 2.0 används som en foam roller men den har ytterligare en funktion, nämligen en inbyggd vibrator. Detta gör den dubbelt så effektiv som vanliga foam rollers! Vyper 2 är utrustad med tre olika vibrationslägen som gör att du kan anpassa vibrationen till ett läge som känns bekvämt för dig. Vibrationen hjälper till att öka blodcirkulationen, värma upp och dina muskler och förbättra dess flexibilitet samt minska träningsvärk. 

Batteriet är uppladdningsbart och räcker för två timmars användning på en laddning. Ytan på rullen är delvis räfflad vilket gör att du kan variera hur du vill använda den.

Egenskaper:

  • Världens mest kraftfulla foam roller
  • Inbyggd vibrator
  • Tre intensiva vibrationslägen
  • Värmer upp muskler
  • Lindrar muskelvärk
  • Uppladdningsbart batteri
  • Har vunnit flera prestigefulla utmärkelser
  • 1 års garanti

Casall Foam Roll Small: ✅ Bästa Professionella

Casall Foam Roll Small

  • Bästa professionella av GardenHome.se 

För dig som vill ha en liten och nätt foam roller till ett lågt pris så är detta en riktigt bra foam roller som också den kommer från Casall. 

Foam Roll Small är en något mjukare foam roller och ger därför ett lite lägre tryck på musklerna. Den är därför lämplig för dig som är helt nybörjare eftersom en mer kraftfull foam roller kan upplevas smärtsam i början om man har mycket spända muskler. Den passar också bra för dig som helt enkelt föredrar ett mindre tryck på musklerna vid massage.

Foam Roll Small passar väldigt bra för massage av benen och passar därför utmärkt för dig som ägnar dig åt benfokuserad träning såsom löpning eller cykling. Om du ägnar dig åt pilates kan denna foam roller också vara bra att använda i vissa övningar.

Eftersom den är så pass liten är det också en bra foam roller att ta med sig i träningsväskan eller när du är ute och reser.

Egenskaper:

  • Lågt pris
  • Lättrullad
  • Liten och kompakt
  • Ger ett mindre tryck på musklerna
  • Smidig att packa med sig
  • Bra för benövningar

Foam rollern har blivit otroligt populär de senaste åren och många som ägnar sig åt träning i olika former har börjat inse vilka stora fördelar som finns och hur träningen verkligen kan effektiviseras genom att använda sig av en foam roller både före och efter träningspasset. Foam rollers finns i mängder med olika varianter, märken och storlekar och som nybörjare kan det därför vara lite svårt att veta hur man ska komma igång och vilken typ av foam roller man ska köpa. Vi har därför satt ihop den här köpguiden där vi går igenom hur du väljer rätt foam roller för just dina behov och hur du sedan använder den på rätt sätt. 

Vad är en foam roller?

En foam roller är en slags rulle, tillverkad i ett tätt packat skummaterial, som används för att massera och sträcka ut muskler och senor. Den hjälper dig att släppa på muskelspänningar, lindra träningsvärk och mjuka upp din kropp.

Hur kan en foam roller hjälpa mig?

Genom att regelbundet använda en foam roller före och efter din träning så kommer du märka att du får en bättre rörlighet och att du återhämtar dig snabbare efter träningen. Dessutom minskar du risken för skador i samband med din träning. Foam rollern gör att blodcirkulationen ökar, minskar risken för skador och mjukar upp dina muskler. Foam rollern är också väldigt effektiv när det handlar om att minska trötthet i kroppen.

Om du använder en foam roller för att värma upp före träningen så ökar du musklernas elasticitet så de blir mer flexibla och kan därför prestera mycket bättre under ditt träningspass.

En foam roller är också ett mycket bra verktyg för att förebygga skador om du regelbundet masserar och stretchar din kropp.

Slutligen hjälper även en foam roller ditt välmående i övrigt eftersom massagen minskar stresshormonet kortisol i din kropp.

Hur använder man en foam roller?

En foam roller kan användas för självmassage av hela kroppen. Du lägger dig helt enkelt på golvet och placerar rullen under den muskel som du vill massera, sedan rullar du fram och tillbaka över rullen i små rörelser. Det kan kännas både ovant och lite smärtsamt i början men ju mer du använder den desto bättre lär du dig tekniken och dina muskler vänjer sig vid trycket.

50-90 sekunder per muskel brukar räcka, överdriv inte massagen eftersom det bara kan leda till smärta och ömma muskler. Har du en skada bör du vara ännu mer försiktig när du börjar använda din foam roller och gärna besöka en sjukgymnast för att få hjälp med hur du använder din foam roller på bästa sätt. 

Det finns många muskler i kroppen som mår bra av regelbunden massage med en foam roller. Vilka muskler du ska fokusera på beror ju förstås på vilken träningsform du använder dig av och om du upplever spänningar i några speciella muskler i din kropp. Muskler som rygg, vader, lår och rumpa är muskelgrupper som lämpar sig utmärkt att massera med en foam roller.

Om du har mycket musklerknutar kan du istället för att rulla foam rollern fram och tillbaka över knuten hålla den stilla och lägga din kroppsvikt mot knuten tills du känner att spänningen släpper. 

Vilken slags foam roller ska jag välja?

Det finns många olika varianter av foam rollers att välja på. Vanligtvis är de antingen 30 eller 60 cm långa med en yta som antingen är slät eller räfflad. De finns också i olika hårdhet. Vilken du ska välja beror både på vad du ska använda den till och hur stel du är i kroppen. 

Om du är helt nybörjare kan det vara bra att börja med en något mjukare variant, framförallt om du är mycket stel eftersom en hårdare rulle då kan göra det lite väl smärtsamt. En foam roller med en slät yta kan också vara att föredra eftersom den ger ett mer jämt tryck över hela rullen.

När du sedan har använd din foam roller under en tid och märker att du inte är så öm i kroppen längre så kan du gå vidare till en hårdare variant och kanske en som har en räfflad yta.

Om du tränar på en mer högintensiv nivå kan du prova att gå direkt på en hårdare variant med en räfflad yta som ger en mer intensiv massage. En fördel med en hårdare foam roller är att den oftast håller längre än en mjukare rulle.

Det finns rullar med olika typer av mönster och därför kan det vara bra att prova sig fram för att hitta en modell som passar just dig.

När det gäller längden på foam rollern så är ju en kortare modell lättare att ta med sig men du blir lite begränsad jämfört med en längre modell som du kan använda till fler övningar där den korta inte räcker till. Ägnar du dig åt exempelvis stabilitetsträning kan en längre variant av foam roller vara att föredra.

Betyg på guiden: